Kari tájékoztató 2023
A kari tájékoztatóról készült videó itt található.
Miért válaszd a Komfort Épületgépészet MSc-t?
A BSc képzés órakerete az alapismeretek elsajátítására elegendő, a szakma részleteire, kompex rendszerek átlátására, szakértői szintű ismeretekre az MSc képzés alatt tudtok szert tenni. Olvassátok el alább befutott vezető szakemberek tanácsait.
Szakértői jogosultság csak MSc végzettséggel szerezhető, tervezői jogosultsághoz rövidebb szakmában eltöltött idő elegendő, mint BSc végzettség esetén. Az MSc végzettség presztízse a gyakorlati életben sokat jelent. Végezetül, de nem utolsó sorban, az MSc végzettségűek magasabb fizetésre számíthatnak a statisztikák szerint az azonos életkorú BSc végzettséggel rendelkezőkhöz képest (lásd a két diagramot).
A BME épületgépész MSc képzés az országban a legnagyobb hagyományokkal rendelkező képzés ezen a területen. A BME GPK képzéseire jóval magasabbak a felvételi ponthatárok, mint bármely más más hazai gépészmérnök képzést nyújtó intézményben, ami a minőség egyik garanciája.
MSc képzésünket folyamatosan fejlesztjük azért, hogy a legkorszerűbb ismeretekkel bővítsük. Ennek a törekvésnek megfelelően vezetünk be olyan új tárgyakat, mint az Intelligens épületek, az Épületek dinamikus szimulációja, az Energetikai audit, minősítés, monitoring, vagy a BIM / REVIT kurzus. A korábbi tárgyak folyamatos továbbfejlesztése is zajlik. Az Erasmus+ program HI-SMART projektje is a tananyagfejlesztést szolgálja mind a BSc, mind az MSc egyes meghatározó területein. Ha lejjebb görgettek részletesebb leírást találtok az MSc képzésünkön elsajátítható ismeretekről.
Forrás: Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR), 2021
https://www.diplomantul.hu/dpr-aae-palyaorientaciot-tamogato-modul
Képek forrása: Duoplan
Nézd meg promó videónkat!
Sikeres szakmagyakorlók gondolatai arról, hogy miért érdemes az MSc-t elvégezni
"Egyértelműen azért érdemes elvégezni az MSc-t, mert a BSc-t követően komoly szakmai szintlépés az MSc elvégzése. Noha a BSc szint is komplett, a szakma sok területére alkalmas szakmai szintet jelent, de az igazi magasszintű, szakértői szintű tudást az MSc fokozat jelent. MESTER fokozat!
De praktikus előnye is van a továbbtanulásnak, mégpedig azoknak a szakmai címeknek a könnyebb és gyorsabb elérése tekintetében, amelyek a szakmagyakorlás során fontosak. Szakértői jogosultság csak MSC fokozattal szerezhető, előbb szerezhető meg a tervezői jogosultság is.
Az önértékelés, az önbecsülés hiánya is, ha már egyetemistaként nem a többre törekszik valaki! Amit én még fontosnak gondolok: lendületből, rögtön a BSc után érdemes az MSc oklevelet megszerezni. Tévút, ha miután valakit beszippant a BSc képzettséggel a szakma, és a jónak gondolt jövedelem elkényelmesíti, nem gondolja fontosnak az MSc megszerzését, leáll, nem gondolja fontosnak a továbbtanulást. Tévút, mert amikor rájön, hogy neki már “szűk a kabát”, akkor már elszalasztotta a lehetőséget!"
(Gyurkovics Zoltán, a Magyar Mérnöki Kamara, Épületgépészeti Tagozat elnöke)
"Amikor én jártam a BME-re még nem volt szétválasztott BSc és MSc képzés. Fel sem merült a kérdés bennem, hogy a tanulmányokat félbe hagyjam. A legmélyebb szakmai tudást csak úgy szerezheted meg, hogy az MSc-t is elvégzed. Így tudsz átfogó képet kapni az épületgépészetről, mellyel tényleg akár nagyon sokra viheted. Már az Egyetem elvégzése közben is vállalhatsz munkát a kettő abszolút nem zárja ki egymást, viszont a munka mellett az MSc adja meg neked a lehetőséget hogy a későbbiekben ne legyen akadálya annak, hogy a legnagyobb dolgokat megvalósítsd az életedben. Ha nem ragadod meg az alkalmat, később lehet hogy már bánni fogod, mert később sokkal nehezebben visszatérni egy magasabb szintű képzésbe, ne szalaszd el a lehetőséget."
(Király Tamás, Aereco Kft., ügyvezető igazgató, MÉGKSZ alelnök)
"A jó pap holtáig tanul! Tök unalmas, ezerszer hallottam már! De igaz, s a korral Te is be fogod látni, hogy a szólás-mondások nagyon, de nagyon „ülnek”. Fiatalon tanulni sokkal könnyebb – részletezzem?!
MSc – befektetés a jövőbe! Ne hidd el, hogy a BSc képzés mellett vállalt munkavégzéseddel már mindent tudsz – inkább csak leragadsz egy szinten – hogy többre vidd még tanulnod kell! A magasabban képzett munkaerő többet ér a piacon!"
(Illés Zoltán, Schako Kft., ügyvezető igazgató)
"Épületgépész MSc képzésen lehetőség nyílik az alapképzésen szerzett ismeretek elmélyítésére, további bővítésére. Tapasztalatom szerint sajnos a mai munkaerő piacon a munkáltatók sokszor nem a „minőségi végzettséget” tartják szem előtt. Ez azonban nem szabad eltántorítson senkit, elvégre azért esett a választás a BME-re, hogy minőségi, európai szinten elfogadott egyetemi szintű diplomát tudjunk a kezünkben. Ezért mindenképpen ajánlom az MSc képzésre való jelentkezést. Én is így tettem, és nem bántam meg a ráfordított 2 évet."
(Kolozsi Attila, AS Spec In Engineer / Academy Trainer, LG Electronics Magyar Kft.)
"A mai világ tudásalapú, igényli az életen át való tanulást. A tudást szervezett módon elsajátítani mindig könnyebb."
(Szekeres József, ÉPGET Épületgépészeti Ipari Szakmai Tanácsadó Testület elnök, Rosenberg Magyarország Kft. ny. ügyvezető igazgató)
"Miért érdemes megtanulni úszni, kerékpározni? Mert képesek vagyunk rá és akarjuk a fejlődést, követjük a nagyobb gyerekeket! Ezt tesszük folyamatosan fiatal éveink során. Miért szakad ez meg a BSc megszerzése után? Elfogy a lendület, nincs önbizalom, nincs jövőkép? Mindenki talál megtámadhatatlan okokat döntése alátámasztására. Ezek vagy valósak, vagy nem!
A mai világunkban a teljesítmény mindent visz. Ami akkor nincs meg, amikor a „just in time” szerint meg kell lenni, az már nem is lesz meg vagy meg lesz többszörös ráfordítás árán, valami másnak a terhére.
Egy önmaga felé felelősséggel gondolkodó ember negyvenes éveire eredményeket tud felmutatni.
Körülbelül 25 éves korig teljesíteni kell: megtanulni írni, olvasni, elsajátítani valamilyen sportágat, egy-két nyelvet, autót vezetni és képességeknek megfelelő legmagasabb tanulmányt. Aki az elején lemarad, egész életében csak fut a többiek után."
(Kugler Géza, Rehau Kft.)
"Az MSc képzés véleményem szerint a szakmai pályafutás elkezdésének az az utolsó állomása, amikor még teljes figyelemmel lehet az tárgyi ismeretek elsajátítására koncentrálni, mert utána már csak kompromisszumok révén vagyunk rá képesek."
(Móczár Gábor, ÉPGET Épületgépészeti Ipari Szakmai Tanácsadó Testület tiszteletbeli örökös elnöke, Fiorentini Hungary Kft. ny. ügyvezető igazgató)
Tárgyak az MSc képzésen
Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a képzés főbb tárgyainak célját és a BSc képzéshez képesti újdonságokat.
Energetikai audit, tanúsítás, minősítés, monitoring (BMEGEÉENP21)
A tárgy célja:
A tárgy részletesen tárgyalja az energia audit, az energetikai tanúsítás, a különböző egyéb energetikai és környezeti minősítő rendszerek (pl. LEED, BREAM, WELL, DGNB, passzívház minősítés) közötti különbséget, az épületek fizikai modelljén alapuló számítási eljárásokat, valamint az energiafogyasztás mérési adatfeldolgozási módszereket, érintve az életciklus elemzés területét is.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A tárgy épít az Épületenergetika BSc és Épületgépészet BSc tárgyakban szerzett alapismeretekre, ugyanakkor azokkal az átfedés kevesebb, mint 10%.
Komfortelmélet (BMEGEÉENP22)
A tárgy célja:
A tárgy az alábbi témakörökkel foglalkozik:
- hőkomfort,
- levegő minősége,
- akusztikai alapfogalmak,
- természetes és mesterséges megvilágítás.
A tárgy keretében ismertetjük azokat a szubjektív és objektív paramétereket, amelyek a zárt térben tartózkodó ember közérzetét és komfort érzetét meghatározzák, továbbá bemutatjuk a zárt terek hőtechnikai és levegőminőségi méretezési módszereit.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A tárgy tematikájához tartozó egyes részek, elemek más szaktárgyakban is megtalálhatóak, de itt jóval átfogóbban és részletesebben kerülnek kifejtésre.
Fűtési rendszerek (BMEGEÉENP23)
A tárgy célja:
A fűtéstechnikai és az épületgépészetben alkalmazott hidraulikai rendszerek kialakításának, tervezésének, működésének és szabályozásának területén komplex tudás átadása.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A BSc képzés két fűtéstechnikai tárgya (Fűtéstechnika alapjai BMEGEMMBXVE és Épületgépészeti rendszerek, BMEGEÉEBX6A) a fűtéstechnika teljes szakterületéről ad széleskörű, de szükségszerűen csak alapszintű ismereteket. Az MSc képzés Fűtési rendszerek tárgya a rendszerré összeépített fűtési megoldások kialakítási, működési, tervezési, méretezési kérdéseivel foglalkozik, elsősorban a hidraulikai és szabályozási témákra koncentrálva.
Klímatechnikai elméleti alapjai (BMEGEÉENP12)
A tárgy célja:
A tárgy képzési célja a klímatechnikai rendszerek kialakításának megismerése; tervezési és méretezési módszerek elsajátítása. Megismerni a rendszerben lévő hűtőenergia tárolók kialakításának, méretezésének követelményeit; uszodaterek méretezését; a különböző klímatechnikai rendszerekkel szemben támasztott követelményeit; az energiafelhasználás csökkentését lehetővé tevő rendszermegoldásokat; a klímatechnikai rendszerek kockázati elvű méretezését.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A tárgy a BSc szintű képzésben elsajátított klímatechnikai elemekből összeállított rendszerek összeépítését, az elemek együttműködését, azok üzemeltetési és szabályozási kérdéseit taglalja. Az előadásokon felmerülő új problémák tehát mindig a korábban már tanult részismeretek alkalmazását igénylik.
Átadási folyamatok, környezettechnika (BMEGEÉENP13)
Forrás: FKF Zrt.
A tárgy célja:
A tárgy négy fő részből áll: I. anyagátadás, II. hőcserélők, III. levegőtisztaság-védelem, IV. víztisztaság-védelem.
A hallgatók a tantárgy keretein belül megismerkednek a hőátadás és a diffúzió leírási lehetőségeivel. Megismerkednek a levegő- és a víztisztaságvédelem, valamint a hulladékkezelés műszaki megoldásaival, főbb gépészeti egységeivel és technológiáival.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
Az anyag egyes részei az épületenergetika BSc-n lényegesen kisebb óraszámmal, kötelezően választható tárgyként jelenik meg. Az ottani anyag több fontos fejezettel is bővül, például a a CO2-leválasztás, illetve a szennyvízkezelő berendezések méretezése, az ülepítő centrifugák, és a biogáz tisztítási/dúsítási eljárások (fizikai, kémiai, biológiai, membrán, kondenzáció) ismertetése. Az anyagátadással kapcsolatos ismeretek a BSc képzésen nem szerepelnek.
Légtechnikai rendszerek (BMEGEÉENP24)
A tárgy célja:
A tárgy oktatásának célja az, hogy a mesterszakos épületgépész hallgatók megismerkedjenek a légtechnikai rendszerek tervezéséhez, kivitelezéséhez és gazdaságos üzemeltetéséhez szükséges legfontosabb tudással. A tanulmányok elvégzését követően a leendő mérnökök képesek az egyes rendszerelemek kiválasztására, méretezésére és hálózatba illesztésére. A légtechnikai rendszerek energiafelhasználása igen jelentős arányú az épületgépészeten belül, így a hallgatók megismerkednek az energiafogyasztás csökkentési lehetőségeivel is, ami elősegíti az épületek gazdaságos üzemeltetését.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
Az alapszakos hallgatóknak oktatott Hűtés- és légtechnika tantárgy megalapozza a mesterszakon bemutatott Légtechnikai rendszereket. A BSc képzésben elsősorban azokkal az alapismeretekkel találkoznak a diákok, melyek elhelyezik a légtechnika szakágat az épületgépészet halmazán belül. Az MSc szakon viszont már komolyabb, rendszerszemléletű méretezési és tervezési módszerekkel ismerkednek meg. A tárgyat teljesítő leendő mérnökök képesek lesznek szinte bármilyen légtechnikai probléma felismerésére és megoldására.
Klímatechnikai rendszerek (BMEGEÉENP25)
A tárgy célja:
A tárgy alapvető célja a különböző klímatechnikai rendszerek elvi felépítésének, valamint gyakorlati alkalmazási kérdéseinek megismerése, vizsgálata; az ehhez kapcsolódó energetikai számítások elvégzése, eredmények értékelése. A gyakorlati alkalmazhatóság kérdéseibe pedig beleértve a szabályozási feladatok meghatározását, megoldását, az üzemeltetési alapparaméterek kiszámítását. A tárgy keretein belül speciális klímatizálási feladatok megoldásával is foglalkozunk, úgymint tisztaterek, szervertermek kiszolgálása.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A tárgy az MSc szintű képzésben elsajátított klímatechnikai elemekből összeállított rendszerek összeépítését, az elemek együttműködését, azok üzemeltetési és szabályozási kérdéseit taglalja. Részletesen vizsgálja nemcsak a méretezési, hanem az átmeneti állapotok üzemi jellemzőit is. Lehetőséget ad az önálló tervezéshez, komplex klímatizálási feladatok megoldásához szükséges kompetenciák megszerzésére.
Épületgépészeti komplex feladat (BMEGEÉENP26)
A tárgy célja:
A tantárgy célja, hogy megismertesse az épületgépészeti tervezés folyamatát társasházak, középületek esetén. A tárgy elméleti képzést nyújt a tervezési feladathoz kapcsolódó fűtés, használati melegvíz készítés, hő- és füstelvezetés, és automatika szakterületek témakörében. A tárgy keretében a hallgató egy társasház fűtés és használati melegvíz, továbbá egy középület légtechnikai tervezését kell elkészítse. A tárgy tematikája kiegészül az épületekhez kacsolódó épületgépészeti mérési feladatok ismertetésével, mérési gyakorlatok elvégzésével.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A tárgy a BSc képzés vízellátás-csatornázás, tervezés és mérés tárgyaihoz képest mélyebb ismeretanyagot ad használati melegvíz készítés és a tervezés területén, továbbá új épületgépészeti mérésekkel egészül ki.
Gázellátás (BMEGEÉENP31)
A tárgy célja:
A tantárgya célja a 140 kW feletti, kommunális fogyasztókat ellátó gázkészülékek elhelyezési, tervezési, műszaki-biztonsági, tűzvédelmi kérdéseinek ismertetése. Bemutatjuk a gázfogyasztó készülékek fejlesztési irányait és a korszerű égő- és készülékkialakításokat. Megismerhetik az A, B és C típusú gázfogyasztó készülékek levegőellátásának és égéstermék-elvezetésének méretezési elméleti alapjait 140 kW feletti fogyasztók esetén. Ismertetésre kerülnek a cseppfolyósított gázzal üzemelő berendezések kialakításának alapjai.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
BSc gázellátás tanulmányok során a 140 kW egységteljesítmény alatti „A”, „B”, illetve „C” típusú gázberendezések elhelyezésének, valamint rendszerbe illesztésének szabályait ismerhették meg a hallgatók. Az MSc Gázellátás tárgy ezzel szemben kiterjeszti az ismereteket 140 kW egységteljesítmény feletti rendszerekre is, amely további, komplex ismereteket igényel. A félév során nagykazánházi és nagykonyhai rendszerek tervezését, kialakítását ismerhetik meg a hallgatók. A BSc során megismert rendszerek ismereteit további speciális kialakításokkal bővítjük (pl. gyártócsarnok gázellátása, speciális családi házas esetek). Az elméleti ismeretek mellett esettanulmányokon keresztül, valamint egyedi égéstermékelvezetési példákat is megismer a hallgató. A tárgy elvégzésével a hallgató komplex ismereteket szerez épületépészeti rendszerek gázellátását illetően a lakossági felhasználástól a MW fölötti rendszerekig tervezés, és kivitelezés tekintetében egyaránt.
Intelligens épületek (BMEGEÉENP32)
Forrás: World Construction Today
A tárgy célja:
Az intelligens épületek egyre nagyobb teret nyernek az építőiparban és a mindennapjainkban. Optimalizálják az ember-épület, épület - smart grid, energetika - komfort kapcsolatokat. A tárgy célja az intelligens technológiák, az intelligens épületgépészeti automatizálási módszerek és ezek tanúsítási eszközeinek bemutatása a smart readiness indicator segítségével.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
Az intelligens épületek tárgy az alapképzés során elsajátított szabályozástechnikai, fűtéstechnikai, hűtéstechnikai, légtechnikai és elektrotechnikai alapokra épít.
Összefoglaló képet nyújt az épületautomatizálási struktúrákról, rendszerkialakításokról és ezek alkalmazhatóságáról, ezáltal gyakorlati alkalmazási perspektívát ad az alapképzés során tanultaknak. Részletesen ismerteti a smart readiness indicator fogalmát, ez teljesen új tudásanyagot jelent az alapképzésen tanultakhoz képest. Másrészt, gyakorlati példákon keresztül ismerteti a különböző épületautomatizálási és okos otthon kialakításokat.
Távhőellátás (BMEGEÉENP33)
A tárgy célja:
A távhőellátás jelentősége mind Magyarországon, mind Európában igen nagy. Magyarországon 100 településen 202 távhőellátó rendszerben 650 ezer lakás és a kapcsolódó közintézmények részesülnek távhőellátásban. A távhőellátás jelentősége a megújuló energiák fokozott felhasználására alapozott energiastratégiákban a jövőben egyre inkább nőni fog. A megújuló energiaféleségek tömeges alkalmazása csak távhőellátó rendszerekben lehetséges műszakilag reálisan és gazdaságosan. Az épületekben a közvetlen fűtést központi fűtések biztosítják, amelyekhez a hőt távhőellátó rendszerekkel szállítjuk.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A távhőellátó rendszerek elvárt minőségű tervezésének és üzemeltetésének ismeretanyaga csak az MSc oktatás keretében sajátítható el. A tárgy keretében megismerkedhetnek a hallgatók a távhőellátó rendszer alapoktól történő tervezésével és az elkészült rendszer üzemeltetésével. Az előadások és gyakorlatok során a legkorszerűbb hidraulikai, termodinamikai, gépészeti és informatikai ismereteket sajátíthatják el.
Épületgépészeti rendszerek dinamikus szimulációja (BMEGEÉENP34)
Forrás: Englert Georgina – Házi feladat 2021
A tárgy célja:
A tantárgy célja egy épületenergetikai dinamikus szimulációs program használatának gyakorlati példákon keresztül történő elsajátítása. Számítógépes laborgyakorlatok során kidolgozott példákon keresztül mutatjuk be hogyan lehet felépíteni 3D-s környezetben egy épületmodellt, hogyan definiálhatóak a szerkezetek. A felépített modellben beállítjuk az épülethasználati szokásokat, például az egyes zónákhoz tartozó aktivitási profilokat, valamint a felhasználói jelenlétet. Ezt követően modellezzük az épületgépészeti rendszereket is, melyek a vizsgált épületben találhatóak. Az így felépített modellen dinamikus szimuláció futtatható. Utolsó lépésként a kapott szimulációs eredményeket elemezzük. A tárgy teljesítéséhez minden hallgató önálló házi feladatot készít, melyben alkalmazza a gyakorlati órákon elhangzottakat.
Újdonság a BSc képzéshez képest:
A tantárgy során jelentős mértékben építünk az Épületenergetikus, illetve Épületgépész BSc képzés során megszerzett ismeretekre. A már megismert épületfizikai, épületgépészeti megoldásokat vizsgáljuk 3D-s szimulációs környezetben, mely az alapképzésen tanult statikus számításokon jelentősen túlmutat. A tantárgy során így teljesen új ismeretanyag és tudás kerül átadásra, mely a gyakorló mérnöki életben is hasznosítható.